Optimaliseer jouw Drupal site
SEO voor iedereen

Drupal en SEO

Drupal SEO

Heb jij een Drupal site ben je op zoek naar SEO tips? Lees hier dan verder, we zullen een aantal manieren beschrijven om jouw Drupal-site beter gevonden te laten worden.

De principes van SEO, Search Engine Optimalisation, zijn niet erg ingewikkeld. Er zijn een aantal richtlijnen die je moet volgen om al snel wat beter te scoren in de zoekresultaten. We zullen deze eerst kort toelichten en verderop uitleggen hoe je dit in jouw Drupal site kan doen.

SEO Principes

Er is veel, heel veel, geschreven over SEO. Er hangt een mysterieuze sfeer om zoekmachine-optimalisatie. Dit komt vooral omdat zoekmachines als Google en Bing hun algoritmen zeer geheim houden. Begrijpelijk, want als dit bekend zou zijn, zou iedereen er misbruik van kunnen maken.

We zullen proberen deze mysterieuze sfeer ietwat weg te nemen. Zoekmachines willen namelijk, slechts, maar één ding. Ze willen dat hun gebruikers snel datgene voorgeschoteld krijgen wat ze zoeken. Hoe beter dit lukt, hoe beter de zoekmachine zijn werk doet, hoe meer terugkerende gebruikers, hoe meer omzet voor de zoekmachine. Simpeler dan dit is het niet.

Wat betekent dit voor ons, webbouwers? Hoe helpen wij de zoekmachine indirect aan deze wens te voldoen (en scoren wij daarnaast ook nog eens goed in de resultaten)? Eigenlijk draait het slechts om drie dingen;

  1. Schrijf relevante content over datgene waar je op gevonden wilt worden.
  2. Zorg dat je pagina zo is ingericht dat zoekmachines begrijpen waar je pagina over gaat.
  3. Maak een goedwerkende site.

Hieronder zullen we per punt beschrijven wat we ermee bedoelen en hoe dit zich vertaald naar jouw website.

Relevante content

Het schrijven van relevante content is misschien wel het belangrijkste wat je kunt doen aan SEO. Internetters zijn op zoek naar informatie en doen dit door keywords in te kloppen in zoekmachines. Wanneer zij bijvoorbeeld “Lichaamstemperatuur bij de mens” invoeren als zoekterm (als keyword dus), dan willen zij ook informatie hierover. Informatie dus over lichaamstemperatuur en dan specifiek bij de mens. Ze zijn dus niet gebaat bij informatie over de ideale kweektemperatuur van aardbeienplanten.

Bedenk dus bij het schrijven van je pagina waarover deze moet gaan. Wat is het onderwerp, waar zoeken mensen op, op welke zoekterm zou mijn pagina antwoord geven?

Schrijf vervolgens jouw pagina. Doe dit in begrijpelijke bewoording. Zoekmachines zijn steeds beter in het analyseren van teksten. Moeilijke, langdradige zinnen worden bijvoorbeeld minder goed gescoord dan korte, duidelijke. Langere pagina's zijn niet per definitie beter dan korte. Sommige onderwerpen laten zich prima in een paar alinea's uitleggen.

Zoekmachines begrijpen mijn site

Zoekmachines zoeken het internet af naar websites. Ze scannen (scrapen) sites en proberen dan op te maken waar de site over gaat. Zoekmachines worden hier alsmaar beter in, maar je kunt ze een aardig handje helpen. Hoe duidelijker jouw site is voor zoekmachines, hoe beter. Gelukkig wordt er vooral gekeken naar factoren die we als mens ook prettig vinden. Dus het schrijven voor een zoekmachine is veelal hetzelfde als voor een mens.

Schrijf jouw pagina in een logische opbouw. Het is handig om hierbij de html Heading- elementen te gebruiken. Schrijf je hoofdstukken met de daarvoor bedoelde <H1>, <H2>, <H3> enzovoorts tags. Een <H1> komt altijd één keer voor, dat is de titel van je pagina. Hieronder worden de paragrafen getiteld met een <H2>, sub-paragrafen met een <H3> enzovoorts.

Het dus zeer logisch om je pagina te voorzien van een titel met de <H1> tag waarin de keywords waarop je wilt scoren staan.

Een andere plek waaraan zoekmachines kunnen zien waar jouw pagina over gaat is de title -tag. Dit is het stukje tekst dat je in het tabblad van de browser staat.

Verder is het goed om het woord waarop je jouw SEO uitvoert, in de url van je site voorkomt. Dit hoeft niet perse de domeinnaam te zijn, het kan ook in je padnaam, query of fragment staan. Voor meer uitleg over de opbouw van de url, kijk bijvoorbeeld hier.

Kortom, om zoekmachines jouw Drupal site te laten begrijpen, zorg ervoor dat jouw keyword op de volgende manieren terugkomt:

Een goedwerkende site

Voor de zoekmachine is het zaak dat de bezoeker snel en correcte informatie krijgt. Hierom is het belangrijk om jouw site goed te laten werken. Immers, wanneer een in de resultaten een site staat die vervolgens slecht een antwoord geeft op de zoekvraag van de bezoeker, is dit ook nadelig voor de machine. De zoeker wil namelijk snel en goed een antwoord.

Een goedwerkende site is in onze ogen driedelig. Ten eerste is het belangrijk dat de site snel geladen is. De content moet snel op het scherm staan. Ten tweede moeten er geen (technische) fouten in de pagina zitten. Zo kunnen allerlei flitsende animaties mooi zijn, alleen als deze niet werken wordt het al snel een irritant om naar de site te kijken.

Als derde is het belangrijk om jouw site voor verschillende apparaten te optimaliseren. Tegenwoordig worden sites steeds meer bekeken met smartphones en tablets. Er wordt gecontroleerd of jouw site op al deze apparaten het goed doet. Zijn de teksten nog leesbaar, schalen de plaatjes mee enzovoorts. Dit zijn belangrijke zaken voor je bezoeker, en dus voor je resultaten.

Om te zien of jouw site snel laadt, kan je gebruik maken van Google's pagespeed insight.

SEO toepassen in Drupal 7

Hoe vertaalt het bovenstaande verhaal over SEO zich tot jouw Drupal site? Welke modules kan je gebruiken?

Inhoud in je Drupal site

Zoals beschreven bij relevante content, is het belangrijkste wat je kan doen de inhoud. Hoe je dit in jouw Drupal site kan doen, gaan we hier niet omschrijven. Dat spreekt redelijk voor zich. Wel raden we aan om je inhoud nog eens door een spellingschecker te halen. Controleer ook of jouw keywords niet teveel voorkomen in je tekst. Dit is namelijk ook niet goed.

Maak jouw Drupal vriendelijk

Om jouw zoektermen in alle eerder genoemde plekken te laten terugkomen, kan je de volgende modules gebruiken.

Url in Drupal

Om het gekozen keyword in je url te laten voorkomen raden wij de module pathAuto aan. Met deze module maak je eenvoudig bij elke node een url-alias aan. Zodoende is de url ook aantrekkelijker voor de bezoeker zelf.

Title -tag in Drupal

Een prima module om jouw zoekwoord in de title -tag te krijgen, kan je gebruik maken van de Page Title module. Wanneer je deze module hebt geïnstalleerd kan je eenvoudig aangeven hoe de title -tag eruit moet komen te zien.

<h1> -tag in Drupal

Iedere node in Drupal heeft in principe een titel-veld. Wanneer je deze invult, wordt dit in je pagina (meestal) de <h1> -tag. Let dus op wat je bij de nodes als titel invult.

Alt -attribuut in Drupal

Wanneer je in Drupal gebruikt maakt van een editor om jouw tekstvelden te vullen, dan zit hier meestal een mogelijkheid in om afbeeldingen toe te voegen. Deze editors hebben dan vaak de mogelijkheid om het alt -attribuut van de afbeelding in te vullen. Doe dit ook omdat dit, zoals gezegd, goed is voor de vindbaarheid.

Snelheid in Drupal

Van de bekende Content Management Systemen (CMS'en) wordt gezegd dat Drupal de “zwaarste” en traagste is. Door de complexiteit van Drupal zou dit wel kunnen zijn, ware het niet dat Drupal hier een ingenieus systeem voor heeft. Je kan jouw Drupal site een groot deel van zijn processen laten cachen. Hierdoor worden bepaalde taken en paden gecombineerd en samengevoegd. Dit levert een aanzienlijke optimalisatie op wat betreft de laadsnelheid. Om cachen aan te zetten, ga je naar Configuration -> ontwikkeling -> preformance. Hier kan je de caching instellen. Dit zal een aanzienlijke winst opleveren.

Een tweede optimalisatietool die Drupal ingebouwd heeft, is aggregatie. Hiermee worden CSS en Javascript bestanden samengevoegd. Ook dit heeft een positief effect op de prestaties van de website. Dit is aan te zetten op dezelfde plek als caching.

Responsive Drupal site

De makers van Drupal themes hebben ook niet stil gezeten sinds de opkomst van de smartphone. De meeste themes die je momenteel voor Drupal kan vinden hebben ook een soort van responsiveness in zich. Verplicht jezelf om bij het kiezen of maken van een template hier rekening mee te houden. Jouw site kan tegenwoordig niet zonder een template die om kan gaan met alle verschillende apparaten.

Tot slot

Met bovenstaande stappen kun je in jouw Drupal site SEO toepassen. Hiermee optimaliseer je dus jouw site met zogenoemde On-page factoren. Dit zijn zaken die op jouw site afspelen. Je kunt hiernaast ook dingen doen buiten jouw site, de off-page factoren. Dit ligt nu echter buiten het bereik van dit artikel. Veel succes met jouw site!